Ferrari και McLaren ψάχνουν «πελάτες»


Η εμφάνιση των πελατειακών ομάδων θα αλλάξει ριζικά την εικόνα της Formula 1.

Το 2008 θα ανοίξει μια νέα εποχή στη Formula 1. Μπαίνουμε στην εποχή του ενιαίου συστήματος ελέγχου ηλεκτρονικών (ECU) και της κατάργησης του ελέγχου πρόσφυσης (Traction Control). Ο ανθρώπινος παράγοντας θα παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην οδήγηση. Αυτό όμως που προκαλεί το ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι θα επιτρέπονται τα «πελατειακά» μονοθέσια. Πριν από 2 περίπου χρόνια η ομοσπονδία έκανε ‘διαγωνισμό’ για την κάλυψη της 12ης θέσης στο πρωτάθλημα της F1. Οι υποψήφιοι είχαν φτάσει σε διψήφιο αριθμό. Αυτός όπως που ξεχώριζε ήταν από την αρχή ο David Richards με την Prodrive, ο οποίος τελικά πήρε την πολυπόθητη 12η θέση.

Τι σημαίνει όμως «πελατειακό μονοθέσιο»; Πώς έχουν σκεφτεί ότι πρέπει να δουλέψει; Μια πρώτη γεύση προσπάθησαν να δώσουν οι συνεργασίες Honda-Super Aguri και Red Bull Racing-Toro Rosso. Στη μεν πρώτη η Super Aguri χρησιμοποίησε σασί της Honda, ενώ η Red Bull έκανε το τέχνασμα με την RBT (Red Bull Technology) η οποία έχει τα πνευματικά δικαιώματα των μονοθεσίων και τα έδινε στις Red Bull Racing και Toro Rosso. Το 2007 δεν επιτρεπόταν να υπάρχει αυτή η σχέση και αυτός που διαμαρτυρήθηκε ήταν η Spyker, η οποία έχει άμεσους αντιπάλους τις STR και Super Aguri.

Η σημασία της Συνθήκης Ομόνοιας

Το 2008 όμως αυτά θα αλλάξουν. H FIA και ο Max Mosley από πέρυσι κίνησαν τις διαδικασίες, ώστε να επιτρέπονται οι ομάδες να αγοράζουν «ολόκληρο μονοθέσιο ή μέρος αυτού από άλλη ομάδα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κανονισμός. Αυτό όμως πρέπει να σφραγιστεί και από την Συμφωνία Ομονοίας (το γνωστό Concorde Agreement) που είναι το μυστικό έγγραφο που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες για τα οικονομικά και λοιπά στοιχεία της F1. Το παρόν έγγραφο λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2007 και εδώ και ένα χρόνο έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για την ολοκλήρωση σύστασης του νέου. Φυσικά μέσα σε αυτό υπάρχει και η διευθέτηση των «πελατειακών μονοθεσίων».

Η μόνη ομάδα που έχει ενδοιασμούς είναι η Williams, το αφεντικό της οποίας πιστεύει ότι με τον κανόνα αυτό οι μεγάλες ομάδες θα γίνουν μεγαλύτερες και οι μικρές δεν θα έχουν καμία τύχη. Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ στα πλαίσια του Rally Acropolis με τον David Richards της Prodrive, και να μιλήσω μαζί του για τα customer cars. Ο Richards έχει στο πλάνο, όπως και έχω αναφέρει σε κάποιο προηγούμενο άρθρο, να αγοράσει έτοιμο μονοθέσιο του 2008 από την McLaren (είναι σχεδόν επίσημο πλέον). Δεν θα κάνει καμία εξέλιξη σε αυτό, αλλά θα παίρνει τα πάντα έτοιμα. Σκεφτείτε το αυτό! Τέσσερα μονοθέσια της McLaren στο grid. Δυο με το όνομα McLaren και άλλα δυο ίδια με το όνομα Prodrive. Ασφαλείς πληροφορίες που έχω στα χέρια μου αναφέρουν ότι όλα είναι έτοιμα. Το «όλα» σημαίνει όλα. Έχουν κλειστεί και οι οδηγοί για το 2008. Ο χορηγός είναι έτοιμος και τα λεφτά που θα πάρει η McLaren είναι της τάξεως των 100 εκατ. δολ. Μα δεν θα φοβάται η McLaren μια ομάδα με το ίδιο μονοθέσιο; Σωστή ερώτηση. Δεν πιστεύουν ότι θα είναι στο ίδιο επίπεδο με τη «μαμά» εταιρία μιας και η εμπειρία παίζει ένα πάρα πολύ σημαντικό και «μη εξαγοράσιμο» ρόλο. Η ιδέα βασίζεται στο σκεπτικό της σχέσης νίκης-νίκης. Με τα δεδομένα από 4 μονοθέσια καθόλη τη διάρκεια της περιόδου, και οι δύο να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί. Συνεργασία μέχρι και σε επίπεδο προσωπικού, με ευκαιρίες καριέρας στη νέα ομάδα.

Με τα πελατειακά μονοθέσια κλείνουν και οι ψαλίδες απόδοσης. Φανταστείτε να έχετε 4 McLaren, 4 Ferrari, 4 Renault, κλπ. Στον αντίποδα υπάρχει το σκεπτικό ότι θα αποτελέσει πρωτάθλημα 3-4 ισχυρών ομάδων και οι μικρές παραδοσιακές δυνάμεις δεν θα έχουν μέλλον. Ας αφήσουμε όμως τον καιρό να κάνει την δουλειά του και να δούμε τι θα γίνει.

Η Ferrari προσπαθεί να μπει στο «κόλπο»

Προς το παρόν ξέρουμε μόνο για την «επίσημη» συνεργασία McLaren-Prodrive. Από το «παραθυράκι» κοιτάζει και η Ferrari, η οποία δεν θέλει να μείνει πίσω στις εξελίξεις. Τα νέα που έρχονταν από την αρχή της περιόδου ανέφεραν ότι η Toro Rosso βρίσκεται στο ενδιαφέρον αγοραστών, κάποιοι από τους οποίους είχαν εμφανή σχέση με την Ferrari. Ο καιρός πέρασε, υπήρξαν 3 ενδιαφερόμενοι, ο Ecclestone που κινεί πάντα τα νήματα είπε στη Red Bull ότι καλό είναι να αφοσιωθούν σε μια ομάδα και να πουλήσουν την άλλη. Με απλά λόγια τους έλεγε να πουλήσουν την Toro Rosso. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο. Οι τελευταίες ειδήσεις αναφέρουν ότι ο Tony Teixeira βρίσκεται κοντά στο να αγοράσει πλειοψηφικό μερίδιο στην Toro Rοsso. Ποιος είναι αυτός; Ο αντίστοιχος Bernie Ecclestone του πρωταθλήματος A1GP. Και η Ferrari; Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές ο Teixeira βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Ferrari για την προμήθεια σασί και κινητήρων στο το πρωτάθλημα που ξεκινάει του χρόνου στο A1GP. Μεγάλη συμφωνία για τη Ferrari μιας και χτυπάει την ασιατική αγορά (το πρωτάθλημα έχει μεγάλη πέραση εκεί) αλλά και δένονται οι σχέσεις ανάμεσα στον Teixeira και τη Ferrari ώστε όταν προχωρήσει με την κίνησή του προς την Toro Rosso να την κάνει πελάτη της Ferrari. Υπενθυμίζουμε ότι φέτος η ομάδα με έδρα την Faenza της Ιταλίας τρέχει ήδη με κινητήρες Ferrari, οπότε υπάρχει κάποιο υπόβαθρο.

Στα paddock των τελευταίων αγώνων υπάρχει πολύ συζήτηση για την ολοκλήρωση του Concorde Agreement, το οποίο θα έχει διάρκεια 5 ετών. Η Honda έχει δηλώσει ότι από τη στιγμή που θα επιτραπούν τα πελατειακά μονοθέσια θα υποστηρίξει αμέσως την Super Aguri. Υπάρχει και μια ένσταση της Williams για τη συμμετοχή της Prodrive η οποία θα εκδικαστεί προς το τέλος του μήνα. Οι εξελίξεις τρέχουν. Η συμμετοχή της Prodrive βρίσκεται ακόμα στον αέρα και ο κόσμος της περιμένει ανυπόμονα να ξεκινήσει τo project F1.

Ανεξάρτητα με το ποιες ομάδες θα κερδίσουν από αυτό, το σίγουρο είναι ότι θα δούμε ενδιαφέροντες αγώνες και το ταλέντο των οδηγών δεν θα «κρύβεται» πίσω από ένα μονοθέσιο που δεν μπορεί να ξεκολλήσει από την ουρά του grid.

top